Gdzie w praktyce występuje witamina K?

Gdzie w praktyce występuje witamina K?


Bardzo dużo osób decyduje się na suplementy z tym składnikiem. Warto bowiem wiedzieć, że witamina K odpowiada za rozmaite zadania w naszym organizmie. Jeśli nie będzie jej pod dostatkiem, to należy liczyć się z przykrymi konsekwencjami. Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na ten składnik? Co spożywać, by nie brakowało właśnie witaminy K? O tym można dowiedzieć się po zapoznaniu się z poniższym wpisem.

Dlaczego to tak ważny temat?

Warto wyraźnie podkreślić, że witamina K ma wiele zadań do spełnienia w naszym organizmie. Sprawa jest prosta. Jeśli nie będzie jej w wystarczających ilościach, to należy liczyć się z poważnymi niedoborami. To zaś przekłada się na rozmaite skutki uboczne. Warto zauważyć, że witamina K na przykład bierze udział w syntezie protrombiny oraz czynników mających wpływ na proces krzepnięcia krwi. Jeśli występują niedobory, to należy liczyć się z częstymi krwawieniami itp. Szczególnie ciężko ten aspekt odczuwają kobiety w trakcie miesiączek, które są naprawdę bardzo bolesne i zarazem uciążliwe. Dodatkowo ten składnik ma za zadanie wspomagać pracę układu sercowo-naczyniowego. Jeśli tego nie będzie robił, to należy liczyć się z rozmaitymi konsekwencjami. Często zaś niedobory prowadzą do kłopotów na tej płaszczyźnie. Wbrew temu, co myślą niektórzy, witamina K ma zatem wpływ na serce. Jeśli nie chcesz mieć kłopotów w tym temacie, to ta sprawa ani przez moment nie może być potraktowana po macoszemu. Dzięki temu składnikowi jest zachowana odpowiednia gospodarka wapniowa. Ma to zaś wpływ na to, że nie trzeba martwić się takimi aspektami, jak osteoporoza, czy innymi kłopotami z kośćmi. A mogą one być udziałem nawet osób stosunkowo młodych. Na dodatek witamina K ma właściwości antybakteryjne, przeciwbólowe, przeciwgrzybicze, czy przeciwzapalne. Nie można nie zapomnieć o tym właśnie konkretnym czynniku. To bowiem składnik pozwalający na utrzymanie organizmu w bardzo dobrej formie. Kolejna ważna informacja jest taka, że witamina K może nawet spowalniać działanie nowotworów. A dzięki temu lekarze mają więcej czasu na zareagowanie i wybór odpowiedniej terapii. Ogólnie zatem, jeśli komuś zależy na prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, nie można dopuścić do tego, by występowały jakieś niedobory tego składnika.

Jakie jest zapotrzebowanie na witaminę K?

Jeśli chodzi o osoby dorosłe, to kształtuje się ono na poziomie kilku miligramów na dobę. To oczywiście jednak sprawa indywidualna. Szacuje się jednak, że taka dawka każdego kolejnego dnia powinna być optymalna, by nie dopuścić do niedoborów. A są one naprawdę kłopotliwe i zarazem mogą zdestabilizować nasze codzienne życie… Kto ma zaś najczęściej problemy z niedoborami na tym polu? Między innymi są to małe dzieci. W przypadku noworodków układ pokarmowy jest jeszcze dość jałowy. W takiej właśnie sytuacji mogą występować pewne problemy. Należy być zaś tego świadomym. Czasami te kłopoty mają dorośli. Należy jednak zauważyć, że zdarzają się one stosunkowo rzadko. Wszak odpowiednia dieta powinna w całości pokryć zapotrzebowanie na ten składnik. Kiedy jednak witamina K nie jest dostarczana do organizmu w odpowiednich ilościach? Są osoby mające problemy z zaburzeniami wchłaniania. W takiej właśnie sytuacji nierzadko brakuje im nie tylko witaminy K, ale także innych składników mineralnych. Należy tutaj wspomnieć tak samo o osobach, które mają celiakię. W jakich innych sytuacjach witamina K może nie być dostarczana do organizmu we właściwych proporcjach? Chodzi na przykład o ludzi, którzy są niedożywieni, często leczą się w szpitalach itp. Wówczas ich organizmy są mocno osłabione. Do tego nierzadko dochodzi antybiotykoterapia. Jest ona szkodliwa, bo ma sporo skutków ubocznych. Między innymi chodzi właśnie o to, że witamina K nie jest we właściwej ilości w naszych organizmach. Ma to zaś naprawdę duże znaczenie… Warto tutaj wspomnieć także o Pacjentach chorujących na co dzień na jelita, czy mających problemy z wątrobą. Także częste biegunki wypłukują z organizmu ważne składniki. A jest to zaś właśnie między innymi witamina K.

Jakie warzywa i owoce warto regularnie spożywać?

Gdzie w praktyce występuje witamina K?Nie da się ukryć, że w menu nie powinno brakować wielu odpowiednich warzyw i owoców. Takich, w których witaminy K jest naprawdę pod dostatkiem. Są to przede wszystkim produkty pochodzenia roślinnego. Chodzi nam zaś o takie warzywa, jak ziemniaki, czy marchewki… Warto także systematycznie spożywać zielone produkty. Mają one bowiem, co jest naukowo udowodnione, naprawdę sporo opisywanego dzisiaj składnika. Chodzi nam zaś o takie elementy żywieniowe, jak szparagi, szpinak, kapusta włoska, sałata rzymska, rukola itp. Nie wolno zapominać także o owocach. Szczególnie takich, jak truskawki oraz brzoskwinie. Dobrym wyborem są tak samo produkty pochodzenia zwierzęcego. Tutaj jednak polecanych opcji jest sporo mniej. W gronie głównych znajdują się zaś takie produkty, jak jajka, mleko, czy przetwory mleczne. Nie zaszkodzi jeść minimum od czasu do czasu wątróbki wołowej…

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *