Ile jest gwarancji na buty?

Ile jest gwarancji na buty?


Ile jest gwarancji na buty? Coraz częściej kupując buty decydujemy się na takie, które posłużą nam latami. W ten sposób oszczędzamy zarówno własne portfele, jak i otaczające nas środowisko. Jednak nawet najlepszej jakości obuwie czasem się psuje, dlatego producenci zwykle dołączają do swoich produktów gwarancję. 

Czym jest gwarancja?

Gwarancja jest przede wszystkim tym, co upoważnia nas do składania reklamacji. Dawana jest ona przez gwaranta – czyli osobę lub firmę, która sprzedaje nam dany towar, a w tym przypadku buty. Jest to swego rodzaju dobrowolne oświadczenie, które dotyczy przede wszystkim jakości nabywanych przez nas dóbr. Taka gwarancja będzie więc napisana językiem używanym w danym kraju, oraz powinna zostać sformułowana w sposób zrozumiały dla obu stron.

Co powinna zawierać gwarancja?

Otrzymując gwarancję należy sprawdzić, czy zawiera ona wszystkie niezbędne elementy. W gwarancji znajdziemy:

  • Nazwę oraz adres gwaranta lub jego przedstawiciela,
  • Czas trwania gwarancji,
  • Zasięg terytorialny gwarancji.

Co to jest reklamacja?

Reklamacją nazywamy sytuację, gdy zgłaszamy do gwaranta uwagi odnoszące się do zakupionego produktu lub usługi. Mamy do tego prawo wtedy, gdy ich jakość jest niezadowalająca lub wręcz niezgodna z obietnicą. Żądać możemy naprawy lub wymiany obuwia, lub po prostu zwrotu pieniędzy.

Ile trwa gwarancja?

Tak naprawdę czas trwania każdej gwarancji zależy od woli gwaranta, czyli w tym wypadku producenta albo sprzedawcy butów lub po prostu ich przedstawiciela. Możemy się spotkać więc z zarówno gwarancjami przyznanymi na pół roku, jak i takimi, które dany produkt obejmują dożywotnio. To ostatnie jednak w praktyce rzadko lub wręcz nigdy nie będzie dotyczyło obuwia.

Ile jest gwarancji na buty?

Choć czas, na który udzielana jest nam gwarancja może się różnić, to jednak są pewne reguły. W przypadku butów zazwyczaj będzie to rok lub ewentualnie dwa lata. Aby dowiedzieć się na ile konkretnie oferuje gwarancję dany producent, należy udać się na jego stronę internetową lub zadzwonić na infolinię. Jeśli kupujemy obuwie przez Internet, taka informacja powinna widnieć przy kupowanym towarze. Jeśli zdecydujemy się na zakupy w sklepie, osoba sprzedająca obuwie powinna udzielić nam tego typu informacji.

Ponowna gwarancja

Często możemy mieć wątpliwości co do tego, czy jeśli w ramach gwarancji obuwie zostało wymienione na nowe, gwarancja wciąż obowiązuje. Okazuje się że tak, a czas jej trwania rozpatrywany jest na naszą korzyść. Kiedy wskutek reklamacji otrzymamy nowe buty, czas ich gwarancji biegnie od nowa. Co to oznacza w praktyce? Załóżmy, że trafiły do nas buty z gwarancją na dwa lata. Jednak po upływie pół roku przestały być sprawne, a nasza reklamacja została uznana. Zamiast naprawy lub zwrotu pieniędzy otrzymujemy nowe buty. Wydawać by się mogło, że pozostaje nam do wykorzystania półtora roku gwarancji. Jednak w rzeczywistości wraz z nowymi butami otrzymujemy nową gwarancję i jeśli gwarant nie dokona w niej zmian, znów wynosiła będzie ona dwa lata.

Co obejmuje gwarancja?

Gwarancja przyznana produktowi na dany czas oznacza, że produkt ten przez czas jej trwania nie powinien stracić swoich właściwości. Oznacza to, że jeśli buty mają gwarancję na dwa lata, to przez dwa lata powinny nam służyć. Jeśli w tym czasie zaczną powstawać na nich jakieś uszkodzenia, na które nie mamy wpływu – należy poddać je reklamacji.

Ile jest gwarancji na buty?Dotyczyć to będzie zazwyczaj materiału, z którego wykonane zostały buty. Jeśli prawidłowo użytkowane obuwie zaczyna się niszczyć, to sygnał, że czas złożyć reklamację. Może to wyglądać na przykład w ten sposób, że na powierzchni buta tworzą się nieestetyczne wybrzuszenia lub pęcherze wypełnione powietrzem. Podobne uszkodzenia podlegające gwarancji to pęknięcia skóry czy też przerwanie ciągłości szwów. Co ciekawe, reklamować możemy też buty, które farbują nasze ubrania. Z gwarancji możemy skorzystać również wówczas, gdy kupujemy buty o konkretnym przeznaczeniu, a one tego przeznaczenia nie spełniają. Dzieje się tak na przykład wtedy, gdy buty które miały być nieprzemakalne – przemakają.

Co daje nam gwarancja?

Po uznaniu reklamacji możemy uzyskać różne formy zadośćuczynienia od gwaranta. Jedną z nich jest nieodpłatna naprawa uszkodzonego produktu. Oznacza to, że pozostawione przez nas w sklepie buty zostaną odesłane do zakładu, z którym dana firma ma podpisaną umowę, a następnie naprawione. Kiedy będą już znów sprawne, wrócą do sklepu, skąd je odbierzemy. Za tego typu naprawę nie będziemy płacić. Niektóre sklepy jednak nie mają podpisanej umowy z zakładem naprawiającym buty, wówczas zadanie to może zostać powierzone nam. W takim wypadku cena butów może zostać pomniejszona o koszt naprawy. Koszt ten stwierdza się na podstawie przedstawionego przez nas paragonu lub faktury. Innym rozwiązaniem jest wymiana obuwia. Jeśli dany model jest wciąż dostępny, zazwyczaj po prostu uszkodzone obuwie zostaje wymienione na takie samo, ale nowe i sprawne. Jeśli dany produkt nie jest już dostępny w sprzedaży, prawdopodobnie dostaniemy propozycję wyboru innego obuwia w tej samej cenie lub nieznacznie droższego. Ostatnią możliwością jest zwrot pieniędzy. Dzieje się przede wszystkim wówczas, gdy nie ma możliwości naprawy lub wymiany obuwia.