Strategia marketingowa

Strategia marketingowa


Strategia marketingowa to zazwyczaj długoterminowy plan osiągnięcia celów handlowych i korporacyjnych firmy. W ramach tych zadań specjaliści ds. marketingu zajmują się promocją marki na rynku, sprzedażą towarów i usług oraz procesami wyceny. Ponadto obejmuje to pracę z klientami i personelem. Na czele każdej strategii marketingowej stoi wzrost sprzedaży. Zwykle osiąga się to poprzez zwiększenie przepływu klientów lub liczby zamówień.

Strategie marketingowe w praktyce

Każdy plan działania powinien być spójny z ogólną strategią firmy, aby osiągnąć swoje cele.

Jakie zadania strategiczne rozwiązują marketingowcy w przedsiębiorstwie:

  • Zwiększenie obecności marki na rynku. Każda firma potrzebuje rynków dla swoich produktów, aby wdrożyć plan marketingowy. Dlatego też cele specjalistów w tym zakresie są bardzo przejrzyste: wychwycić jak największy udział w niszy.
  • Wzrost sprzedaży. Jeśli klienci nie kupują produktów firmy, to strategie marketingowe nie działają tak, jak powinny. Zawsze wraz ze wzrostem udziału w rynku zwiększa się liczba klientów, a wraz z nimi przychodzą zamówienia i sprzedaż. Właściwy marketing powinien stymulować aktywność kupujących.
  • Zwiększenie zysków firmy. W związku z tym wzrost sprzedaży bezpośrednio wpływa na rentowność przedsiębiorstwa. Strategia marketingowa firmy wpływa na płynność biznesu. Na przykład możesz szybko sprzedać produkty po obniżonej cenie, osiągnąć wzrost sprzedaży i skończyć ze stratą. Powodem jest nieprawidłowa wycena.
  • Pozycjonowanie marki. Aby konsekwentnie sprzedawać produkty po cenie rynkowej, musisz odpowiednio ustawić się w niszy. Grupa docelowa musi zrozumieć wartość produktu i skojarzyć te cechy z marką. Marketing to ogniwo łączące produkt firmy z umysłem potencjalnego nabywcy.

Aby rozwiązać te problemy, konieczne jest zbadanie grupy docelowej firmy lub promowanego produktu bądź usługi. Bez zrozumienia, komu się sprzedaje, trudno jest uzyskać dobry wynik.

Strategie marketingowe: rodzaje i grupy

Strategie marketingowe można sklasyfikować według kilku kryteriów rozwoju:

  • Skoncentrowany wzrost. Rynek zbytu dostosowuje się do nowych produktów lub produkty i usługi są unowocześniane tak, aby pasowały do charakterystyki niszy. Często marketing ma na celu poszerzenie stref oddziaływania jednego produktu marki, a także konkurencji.
  • Zintegrowany wzrost. Jest to rodzaj strategii marketingowej rozwoju. Oznacza to, że to nie sam rynek się rozwija, ale struktura przedsiębiorstwa. Opiera się na produkcji nowych rodzajów towarów lub usług, otwieraniu oddziałów, współpracy z dealerami i partnerami.
  • Zróżnicowany wzrost. Ten typ ma zastosowanie, gdy firma wyczerpała już środki na promocję określonych towarów i usług na rynku. W takim przypadku sensowne jest poszerzenie asortymentu o nowe produkty.

Strategia marketingowaPonadto strategię marketingową można podzielić na typy ze względu na orientację rynkową. Na przykład firmy koncentrują się na wprowadzaniu i sprzedaży jednego produktu w niszy lub oferowaniu wielu kategorii produktów. Są firmy, które swoimi produktami mogą objąć cały rynek tzn.  pełne pokrycie lub zaoferować klientom selektywną specjalizację w segmentach. Strategie marketingowe mogą różnić się środkami, które firma wykorzystuje do promocji: kampanie reklamowe, identyfikacja wizualna, ceny.

Strategia marketingowa rozwoju firmy zależy również od pozycjonowania. Na przykład są liderzy niszowi, są to firmy, które tworzą główny popyt na rynku. Między nimi zawsze panuje zaciekła konkurencja. Prześladowcy uderzają w słabe punkty lidera, próbując odebrać część kupującym. Lider musi stale wprowadzać innowacje w niszy, aby być o głowę i ramiona ponad konkurencją. Są gracze z rynku średniego i gracze niszowi. Pierwsze i drugie szukają segmentów mało konkurencyjnych, prowadzą marketing partyzancki. Tutaj firmy muszą być elastyczne, szybko dostosowywać się do zmian. W przeciwnym razie więksi gracze zmiażdżą małe firmy.

Przeprowadź badania i wyznacz cele

Przede wszystkim sprawdź, czy można zoptymalizować istniejące treści, aby uzyskać wyższą pozycję w Google. Oto, co możesz zrobić na tym etapie, aby poprawić wydajność SEO:

  • Struktury treści zgodnie z algorytmem Google w celu podniesienia pozycji witryny w SERP.
  • Skróć czas ładowania strony.
  • Uzyskaj linki z odpowiednich witryn, aby zbudować swój autorytet.
  • Następnie porównaj swoje treści z treściami konkurencji.

Aby lepiej zrozumieć, czym interesuje się Twoja publiczność, poproś użytkowników o podzielenie się opinią na temat Twojej marki i tego, co chcieliby poprawić w Twojej relacji. Tak, nie uzyskasz 100% odpowiedzi, ale dostaniesz wiele nowych pomysłów na ulepszenie swojej strategii marketingu internetowego. Użyj Facebooka, aby powiększyć grono odbiorców. Ten serwis społecznościowy zbiera duże ilości danych o użytkownikach, co pozwala skutecznie dostosowywać reklamy. Dzięki Facebookowi możesz wyświetlać reklamy, które są jak najbardziej trafne dla Twoich klientów, w Messengerze.

Strategia marketingu produktów

Plan promocji produktu obejmuje kształtowanie właściwości, które najlepiej odpowiadają potrzebom segmentu rynku. Lub stworzenie uniwersalnego idealnego produktu, na który istnieje zapotrzebowanie. Dla sukcesu ważne jest zapewnienie przewagi konkurencyjnej produktów firmy. Aby to zrobić, konieczne jest szczegółowe przestudiowanie potrzeb odbiorców.

Procedura opracowania strategii marketingowej dla produktu zależy od etapu, na którym się on znajduje. Na etapie promocji (wchodzenia na rynek) detailing (mnogość funkcji) nie ma większego znaczenia, bo tylko dezorientuje konsumenta. Na etapie zajmowania stanowisk, jeśli marka jest promowana do szerokiego grona odbiorców, powstaje idealne rozwiązanie. W przypadku segmentacji produktu powstaje linia produktów o podobnych właściwościach, nacisk kładziony jest na różnice, które mają na celu wzmocnienie pozycji rynkowej. Najważniejszą rzeczą, którą należy przekazać konsumentom w procesie promocji produktu, jest to, dlaczego opłaca się kupić ten produkt, jaki problem rozwiąże i jak jest lepszy niż konkurencyjny (analog oferowany przez konkurencję).